Assalamua'laikum...
New entry..no more romantikus duniawi(--.)
Sudah lama aku terfikir untuk menulis
novel tapi ia hanya hangat-hangat tahi ayam..Hrm macam tulah selalunya. Baru
tulis separuh, give up bila xda idea. Genre yang dipilih sudah pasti romantikus..huhuhu
Tapi since dapat merasai Islam is the way of life, rasa geli pula dengan idea-idea romantikus tak
bertempat tu. Kenapa aku cakap macam tu?? Kerana dulu aku tak tahu pasal zina
hati ni. Yang aku tahu zina umum yang biasa kita sebut-sebut tu. Idea novel
cinta tanpa ikatan yang sah, buat aku rasa malu dengan DIA. Betapa jahilnya aku
tentang hukum Allah. Itulah padah bila buat something ikut pepatah tepuk dada tanya selera..Now,aku rasa
tak relevan dah quote tu sebab sepatutnya kita tepuk dada tanya iman pasal jika
ramai yang ikut selera habislah nahi mungkar tu dilanggar kan..?
Berbalik pada idea menulis novel,
selain aku ada
usaha untuk menulis novel yang lagha ni..sudah pasti karya novel cinta di
pasaran merupakan pilihan. Pantang dengar ada yang kata ‘novel ni
bestlah’,’novel ni romantik weyh’ atau yang sebangsa dengannya pasti
keterujaanku melanda jiwa. Nak bacalah,apa lagi. Diusyarnya member-member nak
pinjam baca. Nak beli rasa membazir. Ha, ni lagi satu hal..tau pulak tu
membazir. Kelakar betul aku ni. Bila flashback hal-hal masa era jahiliah dulu,
macam-macam rasa datang. Tapi satu rasa yang aku begitu bersyukur merasainya
adalah INSAF. Akhirnya hidayah tu hadir tanpa diudang. Sedikit-sedikit minat
terhadap novel romantikus berkurang. Dulu terasa nikmatnya membaca dan menulis.
Tapi sekarang rasa ‘kosong’ cam lagu Najwa Latiff tu…..
Alhamdulillah, sekarang aku masih lagi
meneruskan minat aku membaca novel tapi aku tukar genrenya. Lebih kepada
novel-novel yang berunsurkan hidup sebagai muslim. Jalan ceritanya masih juga
mengandungi cinta, kasih dan sayang tapi semua rasa indah itu dilandaskan
kepada dasar Islam yakni kerana Allah. Bukan kerana nafsu atau kehendak
semata-semata. Aku kini lebih jelas dengan definisi cinta. Cinta
yang hakiki kepada Allah membuahkan cinta kepada insan sekeliling kita. Ukhwah
fillah…=)
Aku juga mula menulis satu karya
‘Tarbiah Cintaku’…Coretan demi coretan dalam TC ini juga mengandungi sedikit
sebanyak perjalanan aku bertemu Cinta Ilahi… dimana cinta manusia tak dapat
kubanding dengan cintaNYA…..
No comments:
Post a Comment