بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِالرَّحِيمِ

mencari NUR IMAN..(^^,)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِالرَّحِيمِ

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Saturday, 9 June 2012

...pen: Tarbiah Cintaku 01



“Kakak..dah packing barang belum ? Lusa dah nak pergi ni.”
Suara mak kedengaran dari dapur. Baru sahaja aku nak berkuak lentang di atas katil kesayangan. Adoi!!Keinginanku terbantut. Digagahkan jua untuk bangun.

“Yalah…nak kemas la ni mak..Sikit je barang yang tinggal ni”.
Baju yang bertaburan di atas katil aku lipat dan masukkan ke dalam beg galasku. Terasa malas nak bawa banyak baju ke kem kepimpinan anjuran Kementerian Pelajaran Pahang Sabtu ni. Al maklumlah aku ni memang jenis kera yang tak berapa nak sumbang. Jenis yang tak suka berada di kalangan insan-insan yang asing dari rutinku.

Huh! Akhirnya operasi kemas beg siap. Sebelum mak bising tengok hanger-hanger yang berdamparan di lantai,baik aku simpan. Mak memang pantang kalau anak daranya yang terlebih rajin ni menyemakkan bilik. Silap hari bulan ,lagu-lagu nasihat berkumandang di telinga aku sebulan. Hehe…Faham-faham jelah.

Berbalik kepada kem kepimpinan lusa ni, hanya aku dangan Sofia sahaja yang join Member-member aku yang lain seperi Kinah, Bella dan Sarah tidak ikut serta. Diorang ada program lain. Biasalah, hujung- hujung tahun ni sekolah aku memang suka bagi pelajar peluang mengisi masa cuti dengan berfaedah. Lagi-lagi pelajar form 4 macam aku ni yang bakal menempuhi SPM tahun hadapan. Yup, lagi sebulan aku akan melangkah ke alam sweet 17. A’ah..sweet 17 la sangat..Hehehe


“Arrgh..lenguhnya. Sofia, kau tak penat ke? Aku penat gila la weyh. Apa la En. Zaid tu bagi 15 minit je rehat. Mana sempat nak mandi lagi ,solat lagi…” omelku.

En. Zaid tu Kem Komandan kita orang sepanjang kem di Santuary Resort, Cherating ni berlangsung.  Hari ini hari first kami kat sini. So, bermulalah hari-hari yang bakal mengekokkan aku. Serius,tak suka..

“Relakslah Shifa..Nama pun kem, so redha je lah. Kira okay la ni dapat bilik ada air-cond. Mana nak dapat kem kepimpinan yang selesa habis cam ni..Kau ni, nasib baik kita tak duduk tengah hutan bernyamuk. Shower ….bla…bla…”
Aku menggeleng-gelengkan kepala mendengar celoteh Sofia. Shifa…Shifa…Kan dah kena ceramah Sofia. FOC lagi. Free Of Charge la.

Okay tadi Cik Linda dah bagi list names ahli kumpulan kamu. Sekarang dalam kiraan 10, masing-masing duduk dalam kumpulan . 1..2..”
Suara En.Zaid mematikan lamunanku yang teringatkan rumah. Terkocoh-kocoh aku cari ahli kumpulan. Ni yang leceh ni. Terpaksalah menebalkan muka dan meringankan mulut bertanya. Ahh…awkward.


Sesi taaruf dalam kumpulan bermula. Ni yang aku tak syok ni. Nampaknya sekejap lagi terpaksalah aku keluarkan suara comel aku ni.Eh..Perasan sungguh. Hehe..Masuk lif tekan sendiri la. Macam tak biasa pula.

Berkerut-kerut dahiku mendengar semua ahli kumpulan aku mengenalkan diri. Panjang sungguh nama-nama diorang. Sampai tiga suku kata pula tu. Nak tergeliat lidah menyebutnya. Nama aku pun tak panjang macam diorang. Lagi-lagi mamat yang berdepan dengan aku ni,Muhammad Uwais Hafizi. Tak ke panjang tuuu….

Usai sudah semua perkenalkan diri, sampai turn aku. Ok Shifa..Relaks. Angkat kepala tu .Ingat Cikgu Lia cakap apa, eyes contact…eyes contact…

“Assalamualaikum dan salam sejahtera. Nama diberi Shifa binti Abdullah. Dari SMK Temerloh. Insya’Allah form 5 tahun depan.”
Hanya guna satu nafas diriku diperkenalkan, Rasanya merah muka aku sebentar tadi. Lantaklah, asal azab aku yang satu tu dah lepas. Tapi bala apa pulak sekarang ni. Mamat depan aku ni nak kena cungkil mata kot curi-curi pandang orang. Malu la sengal. 

No comments: