بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِالرَّحِيمِ

mencari NUR IMAN..(^^,)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِالرَّحِيمِ

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Saturday, 9 June 2012

...pen:Tarbiah Cintaku 02



Bip..bip…handphoneku bergetar.Seperti biasa, aku menggunakan beep once tone masa aku study. Aku tidak suka diganggu pada waktu datingku bersama dengan buku-buku di depan ku ini. Tapi mesej yang diterima tetap aku buka dan baca. Yalah, risau juga kalau terlepas hal yang penting.

‘Salam Shifa..Sori ganggu..Ni Uwais, leader group Versus kt Cherating. Remember? Sy mntk maf k cz x dpt agihkn hmper yg kte mnag kt awk hr tu. Awk blik awl la. Maf ek..’

Aku terkedu. Uwais? Mana dia dapat nombor aku ni? Setahu aku, hanya dia seorang yang tiada nombor aku kerana seingatku aku tidak tulis nomborku dalam buku dia. Memang kebiasaan bertukar-tukar nombor menjadi adat selepas tamat program. Tapi cara Uwais pandang aku masa di kem membantutkan niatku untuk memberinya nombor phone aku. Mungkin Alia Natasya, penolongnya dalam kumpulan kami yang bagi. Adeih..Nak balas apa ni ? Biar je la. Tapi kenapa sekarang. Sudah 2 bulan kem berlalu.


Usai solat Isyak aku memutuskan untuk study. Latihan addmath jadi pilihan. Subjek yang satu ni memang aku paling lemah sekali. So, Miss Lim memang sudah pesan siap-siap supaya buat banyak latihan. Aku akur kerana tahu kelemahan diri.

Sebelum aku membuka buku, Samsung Galaxy Young kucapai. Handphone ni hadiah dari abah sebab aku dapat score dalam PMR. Tapi usia handphoneku ni baru mencecah 5 bulan. Abah kata abah sengaja bagi lambat . Kalau boleh lepas SPM baru nak bagi tapi aku tidak putus asa memujuk abah setiap hari. Agaknya jemu mendengar ayat yang sama, jadi akhirnya si dia idaman dalam gengaman. Hehe..berjaya trick aku.

Satu mesej kubuka dan kubaca. Mungkin mesej ni sampai masa aku solat tadi. Uwais lagi. Katanya dia risau aku kecil hati dengannya kerana mesejnya yang petang tadi ku endahkan. Alahai Uwais, ketahuilah aku ni bukan jenis yang mudah makan hati dengan hal remeh macam tu. Tapi kesian pula kat mamat ni. Bazir credit 20 sen dia mesej aku.

‘Assalamualaikum Uwais. Maf yek cz br reply msj awk. Sy bru bca msj awk ni. Psl hmper tu, biarlah. Sy x kish. Myb bkn rzki.’

Setelah aku rasa mesej yang ditaip perfect, aku tekan butang send. Dan setelah itu diikuti oleh  mesej-mesej yang seterusnya. Tidak sangka banyak pula perkara yang aku mesejkan dengan Uwais ni. Kononnya jual mahal sangat mulanya. Tup..tup..dekat pukul 10 malam baru stop. Aku rasa kalau diteruskan alamatnya buku addmath tu menangis sendirianlah. Yalah, tuannya dah beralih hati sekejap.
Seriously, first time dalam kamus hidup aku berhubungan dengan lelaki semesra ni. Walaupun hanya sekadar dalam mesej.   Paling aku terkejut, Uwais menyatakan yang nomborku dia ambil dari Sofia. Kusangkakan Alia rupanya Sofia..Macam mana aku boleh miss hal ni. Nasiblah Cik Sofia yang seorang tu member kamcing aku. Kalau tidak memang aku pelangkung kepala budak tu. Elleh, Shifa macam berani…Hehehe


Sudah genap sebulan aku mengenali Uwais melalui mesej-mesejnya. Muhammad Uwais Hafizi bukan calang-calang student di Sekolah Sains Sultan Ahmad Shah,Kuantan. Sudahlah pandai, head prefect pula tu. Aku pula hanya low profile sahaja. Walaupun aku ni pengawas, tapi aku bukanlah berada dalam senarai top 10 of Hot Prefects. Dengan tudung labuh dan lengan baju berkamcing sebagai pakaian sekolah,memang ramai tidak berani dekat. Siap ada yang panggilku ‘Ustazah Bergerak’ bila aku buat rondaan. Tapi aku maintainkan jelah kesabaran. Kalau tidak memang dah melayang separuh iman. Mintak simpang malaikat 44. Sudahlah amal tu kurang,jangan pula pahala yang sikit ni terbang.
Huhuhu…

Penampilanku yang satu ini sering menjadi tanda tanya orang di sekitarku. Uwais juga pernah menanyakan hal yang sama. Bagaimana seorang pelajar di sekolah biasa, maksudnya tanpa aliran agama memilih imej sedemikian. Pelik kata mereka. Bagi aku pula, tiada apa yang nak dipelikkan. Aku rasa selesa macam ni. Along, kakakku yang menuntut di USIM juga berpakaian sepertiku. Tidak aku nafikan Along merupakan salah satu pengaruh mengapa aku memilih jilbab labuh. Lagi pula ,aku mngenakan pakaian sebegini semenjak aku baligh lagi. Kata-kata Along dahulu, lagi mengukuhkan asbab aku berhijab labuh. Aku masih ingat perbualan aku dengan Along pada satu malam tu.


“Kakak ..Along sayang sangat adik Along ni. Kakak tahu kan?”
Kakak, memang menjadi panggilan manjaku di rumah. Malam ini, Along bertanya soalan yang aku kira aneh untuk didengar dari mulut kecilnya itu.Tidak pernah dia bercakap sedemikian. Aku hanya mengangguk. Mataku tidak lepas dari memandangnya. Aku pasti masih ada lagi ayat yang tersimpan. Kemudian dia menyambung lagi.

“Sekarang kakak dah besar. Jadi Along bagi tazkirah sikit boleh tak?” kali ini Alongku tergelak kecil. Mungkin rasa kelakar dengan perkataan tazkirah yang keluar dari mulutnya. Aku tertunduk malu. Aku faham maksud Along. Ya aku dah besar, kerana aku sudah  mengalami kitaran haid seperti semua perempuan yang menginjak ke umur akil baligh.

“Along cakaplah.Akak dengar,” bicaraku pendek.

“Kakak, tahukan bila seorang perempuan mulai period, dosa-dosanya ditanggung sendiri.”  Bunyi ayat Along kali ini lebih serius. Aku mengangguk lagi. Aku pernah dengar Ustazah Halimah bercakap perihal ini. Kemudian, satu beg plastik Along berikan kepadaku.

“Ni hadiah Along untuk kakak. Along sayang semua adik Along, jadi Along tidak mahu adik-adik Along memberatkan saham sebelah kiri. Aurat ni tanggungjawab kita sendiri. Sarung kaki, tudung dan sarung lengan dalam plastik tu hadiah tanda kasih Along pada kakak. Sayanglah kalau solat, puasa settle tapi jaga aurat failed. Betul tak?” Along senyum sambil memelukku. Air mataku menitis. Tidak sangka sampai begitu sekali sayangnya Along kepadaku. Aku tidak rasa rugi mendengar. Aku tahu setiap ajakan Along pasti untuk kebaikanku sendiri. Ya Allah terima kasih kerana kurniakan aku kakak seperti Along ku, Siti Aisha binti Abdullah.

"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al Bazzar).



1 comment:

Anonymous said...

:')